نگاهی به گذشته، امید به آینده ( یک سال سینمای ایران)

فراز و نشیب‌های سینما در سالی که رو به پایان است، بر هیچ کس پوشیده نیست و این هنر در این راه آماج اتفاقات متعددی قرار گرفت. مرور این مسایل خالی از لطف نیست و پرداختن به متن و حاشیه‌ی همه این اتفاقات، مروری بر نمای کلّی یک‌سال از سینمای ایران است.
در سال 92 فیلم‌های سینمایی حوض نقاشی به کارگردانی مازیار میری و تهیه کنندگی منوچهر محمّدی، از تولیدات حوزه‌ی هنری، رسوایی به کارگردانی و تهیه کنندگی مسعود ده نمکی، قاعده‌ی تصادف به کارگردانی و تهیه کنندگی بهنام بهزادی به عنوان نماینده‌ی سینمای مستقل و فیلم رژیم طلایی به کارگردانی رضا سبحانی و تهیه کنندگی حسین فرح‌بخش و عبدالله علی‌خانی و فیلم تهران 1500 به کارگردانی بهرام عظیمی و تهیه کنندگی محمّد ابوالحسنی به اکران عمومی رسید. این در حالی است که بسیاری آثار متقاضی از جمله فیلم هیس دخترها فریاد نمی‌زنند به دلایلی نامعلوم از اکران نوروزی بازماند. فروش این آثار سینمایی چندان امیدوار کننده نبود تا جایی که در این میان تنها رسوایی توانست در اکران نوروزی تا حدودی موفق باشد و در تهران به فروش بیش از دو میلیارد و 500 میلیون تومان برسد.
هیس دخترها فریاد نمی زنند، گذشته، پل چوبی، دربند با استقبال نسبی مخاطبان روبرو شد و فیلم هیس دخترها فریاد نمی زنند نیز با فروش نزدیک به 5 میلیارد تومان توانست گوی سبقت را از دیگر مخاطبان برباید. در سال 92 در مجموع ماهانه 6 تا 17 اثر سینمایی به اکران عمومی رسید و نمایش تعدادی از فیلم ها نزدیک به سه ماه نیز ادامه پیدا کرد.
در این سال اکران فیلم ها در ماه رمضان به رغم نیم‌بها شدن بلیت سینماها با شکست روبه‌رو شد تا جایی که تقریباً در این ماه سینماها به ورطه‌ی تعطیلی کشیده شد.
از دیگر نکات قابل تأمّل در سال 92، نمایش فیلم سه بعدی آقای الف از علی عطشانی و فیلم تهران 1500 به عنوان نخستین انیمیشن سه بعدی سینمای ایران بود.
شهریور ماه بود که ایوبی بر مسند سازمان سینمایی نشست. وی با حضور در جایگاه ریاست سازمان سینمایی در مراسم تودیع خود گفت که امیدوارم از حاشیه های سینمای ایران بگذریم و به متن برسیم. ما از متن غافلیم. باید به مردم آموزش دهیم تا به سینما بروند. سال گذشته سینمای ایران فقط 10 میلیون ورودی داشته است در صورتی که در یکی از کشورهای کوچک اروپایی این رقم 200 میلیون است. صنعت سینمای ایران در حال خوابیدن است، باید با گفت وگو آن را به جایگاه اصلی خود برسانیم.
وزیر ارشاد نیز در این مراسم از 350 پست سازمانی درنظر گرفته شده در سازمان سینمایی به شدت انتقاد کرد و کوچک سازی و چابک سازی این سازمان شد و ایوبی نیز در گام نخست دو معاون سازمان سینمایی را به یک معاونت تبدیل کرد.
در ادامه رییس سازمان سینمایی مدیران خود در معاونت آثار و فعالیت های سینمایی سازمان سینمایی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، انجمن سینمای جوانان ایران، موسسه رسانه‌های تصویری، مشاوران، مدیر روابط عمومی را معرفی کرد.
وی همچنین علیرضا رضاداد را برای دبیری سی و دومین جشنواره فیلم فجر انتخاب و تلویحاً خواستار ادامه دبیری وی در دوره های بعدی جشنواره شد. 
در برنامه نقد و نظر 24 اسفند ماه 92 رادیو ایران صدا مصطفی محمودی (کارشناس مجری) با فرشته حبیبی (نویسنده و منتقد و عضو انجمن نویسندگان و منتقدان خانه سینما) همکلام شده و از او درباره‌ی وضعیت سینما در سال92 پرس و جو کرده است

لینک برنامه برای دریافت و شنیدن:

=http://iranseda.ir/FullItem/?g=1152400&s

/ 0 نظر / 16 بازدید