پخش تیزر و ماجرای جذب تماشاگر به سالن‌های سینما

این یادداشت در روزنامه ایران صفحه 26 در روز یکشنبه 20 مرداد ماه 92 چاپ شده است.

لینک های مطلب:
اینم خود مطلب:
یکی از روش‌های معمول و مرسوم برای فروش و ارائه کالا و خدمات مختلف در سراسر دنیا استفاده از تبلیغات برای جذب و ترغیب مخاطب هدف به منظور استفاده و خرید خدمات و کالای مورد نظر است. این مسأله در خصوص آثار و کالاهای فرهنگی نیز صدق می‌کند با این تفاوت که نوع تبلیغات این نوع کالاها و خدمات بسیار متفاوت تر، ظریف‌تر و حساس‌تر از کالاهای تجاری و مصرفی است. امروزه در کشورهایی که صاحب کالاهای فرهنگی مانند سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی و غیره هستند رشته‌های تخصصی تبلیغات برای کالاهای یاد شده وجود دارد و هزینه‌های فراوانی صرف آموزش افراد متخصص و همچنین تحقیقات و پژوهش با هدف رسیدن به روش‌های تبلیغاتی اقناع و جذب مخاطب در این زمینه می‌شود که در این میان سینما جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. همه این موارد البته هیچگونه کاربردی در سینمای کشور ما ندارد و کمترین وقت و انرژی و بودجه صرف تبلیغات یک اثر سینمایی می‌شود. ضمن این‌که پس از گذشت بیش از یکصد سال از ورود سینما به کشور ما هنوز هم صاحبان آثار سینمایی از روش‌های سنتی چندین دهه گذشته برای تبلیغ فیلم‌های خود استفاده می‌کنند و البته در برخی فیلم‌ها نیز تک مضراب‌های تبلیغاتی را برای اقناع مخاطب شاهد هستیم که در حد همان فیلم باقی می‌ماند و بس. و شاید یکی از دلایل ریزش و یا عدم ترغیب تماشاگران سینمای ایران همین مسأله تبلیغات کهنه و نخ نما شده باشد که هیچگونه اشتیاقی را برای روانه ساختن مردم به سالن‌های سینما بر نمی‌انگیزد. در این میان بنا به آمارها و پژوهش‌های موجود، تبلیغات تلویزیونی فیلم‌ها در سینمای ایران همچنان نخستین و پربازده‌ترین روش جلب و جذب مخاطبان است که البته با توجه به یکه تازی سازمان صدا و سیما در این عرصه و عدم وجود تلویزیون‌های خصوصی و ممنوعیت تبلیغات فیلم‌های سینمایی از شبکه‌های ماهواره‌ای سبب شده مدیران صدا و سیما قوانین دست و پاگیر سلیقه‌ای و محدودیت‌های فراوانی را برای پخش تیزر فیلم‌ها از شبکه‌های رادیو و تلویزیون قائل شوند و از دیگر سو به دلیل همین منوپل بودن، هزینه‌های زیادی را برای پخش تیزر از سازندگان آثار طلب کنند. در شرایط فعلی سینمای ایران و بحران‌های به وجود آمده که ریزش تماشاگران نیز آن را دو چندان ساخته بهتر است صدا و سیمای ایران تسهیلات بهتر و مناسب‌تری را با هدف حمایت از سینمای ایران و خروج آن از بحران کمبود تماشاگر برای سینماگران و صاحبان فیلم‌ها فراهم سازد. از دیگر سو چنانچه متولیان و سیاستگذاران دولتی سینمای کشور نیز پژوهش‌های گسترده‌ای را برای یافتن روش‌های تبلیغاتی جایگزین تبلیغات فعلی صورت داده و بتوانند راهکارهای عملیاتی و تبلیغاتی جدیدی را برای فیلم‌ها پیدا کنند بدون تردید یکی از گام‌های مهم حمایت از سینمای ایران و اقناع مخاطبان برای بازگشت به سالن‌های سینما فراهم شده است. 
/ 0 نظر / 19 بازدید