"کودک و فرشته" قربانی عدم حمایت مسئولان

او گفت: آنها از کستینگ و جلوه‌های ویژه هنوز استفاده می‌کنند تا این مقوله مورد واکاوی قرار گیرد و جالب است که ان نوع آثار جواب هم می‌گیرند اما متأسفانه در کشور ما این طور نیست و حمایت‌های لازم از نوع فیلم‌ها صورت نمی‌گیرد و ما باید در نهایت تنها حسرت بخوریم. اما در مورد خود فیلم می‌توان به پردازش سوژه اشاره کرد که به خوبی توانسته فیلم مقوله تلخ سقوط خرمشهر را با کاراکتر «فرشته» مرور کند. به گونه‌ای که ما شاهد دلاوری‌های آن زمان باشم.
این منتقد ادامه داد: فیلم در مجموع از ساختار مناسبی برخوردار است، اما به نظر من ریتم کندی دارد. این فیلم می‌توانست ریتم و ضربآهنگ تندتری داشته باشد که به نظر من در برخی از سکانس‌ها وجود سکون به فیلم ضربه وارد کرده است. بازی‌ها با اینکه از دو کودک در نقش اول استفاده شده اما خوب است و ما دائم در فیلم شاهد فلاش‌بک هستیم که استفاده از این بازگشت زمانی، خیلی خوب درآمده است.
او گفت: سکانس آشنایی کودک با «افشین هاشمی» یکی از بهترین سکانس‌های این فیلم است و در نهایت می‌توان گفت که «کودک و فرشته» فیلمی ساده، صمیمی، روان و بی‌ادعا است که به نوعی ادای دینی به دوران پر افتخار دفاع مقدس دارد.
محمودی در ادامه خاطرنشان کرد: کارگردان این اثر، از یک سوژه ناب و نویی را دستمایه کار خود قرار داده و از مهم‌تر پردازش خوبی صورت گرفته اما در نسخه فعلی باید فیلم کمی کوتاه‌تر می‌شد تا فیلمنامه از تعلیق بهتری برخوردار شود و فیلمنامه هم باید بانویسی می‌شد تا در ساختار و تدوین از ریتم یکدست‌تری برخوردار شود، در این صورت فضای ترس، دلهره، رعب و وحشت را بهتر می‌دیدیم و درک می‌کردیم و این حس به مخاطب بهتر منتقل می‌شد.

 
وی همچنین در ادامه افزود: در ساختار فیلم گاهی سکون موجود است که این بسیار زیبا است. مثل سکانس تنهایی «فرشته» در شهری که تصرف شده و این موقعیت کمک کرده تا ما شاهد روایت ملموسی از جنگ و دفاع مقدس باشیم. در طراحی صحنه این فیلم نیز اتفاق مثبتی رخ داده و خوشبختانه از دکورهای مصنوعی پرهیز شده است. سعی شده فیلم فضای مستند گونه باشد و این مورد کاملا جواب داده است.محمودی گفت: استفاده از دو بازیگر کودک در فیلم ریسک بوده اما جواب داده است. استفاده از دو نوجوان حلقه مفقوده یک دهه سینمای ایران بوده و فقط در اوایل دهه 60 بود که از قهرمانان کودک استفاده می‌شد.
وی ادامه داد: فیلم شاید در اکران شاید گیشه خوبی نداشته باشد اما در مورد عدم استفاده از سوپراستارهای سینما خوب است و معتقدم این آزمون باید در سینمای ایران ایجاد شود...
محمودی گفت: من امیدوار بودم این فیلم اکران خوبی را دریافت کند که این طور نشد و بخش دولتی در این زمینه مقصر است، چرا که باید حمایت‌ها در بخش تولید و اکران فیلم تؤامان باشد و حالا که این فیلم اکران شده، خیلی مهجور مانده و کاملا مشخص است که فیلم شکست تجاری می‌خورد... این کار عواقب خاص خود را دارد و کارگردانان دیگر راغب به ساخت این نو فیلم‌ها نمی‌شوند.
وی با نقد اقداماتی نظیر نیم‌بها کردن فیلم و ... برای دیده شدن فیلم در این شرایط گفت: بستر مناسبی برای نمایش فیلم فراهم نشده و امیدوارم بحث اکران این فیلم و عدم دیده شدن مطلوب «کودک و فرشتة» درسی برای مسئولان باشد برای مواجهه با تولیدات برجسته آینده این سینما.
انتهای پیام/ا

/ 0 نظر / 28 بازدید